Verslag fietsen voor onze snert en m’n restjes – 8/12 – 11/12/2018

Het Snertfietsen van morgen, zaterdag 15 december, bleek een te grote uitdaging te zijn om door te laten gaan. Lange tijd bleef de teller op 4 staan… en daar bleef het bij. Dus dan maar verzetten, naar 19 januari om precies te zijn. Aanmelden kan via https://www.fietsenvoormijneten.nl/snertfietsen-19jan/.

Want wat was het gigantisch leuk vorige week! Ik zou dit wel elke week willen doen, met zo’n gezellige groep door ons mooie Westland fietsen en overal lekkers halen. Wie weet komt er over een tijdje wel een wekelijks programma (met TV show bij de WOS Media1? Ik droom nog ff verder…  ‍♀️ ).

Na een stevig ontbijtje met een banaan, muesli en schapenyoghurt van de Biefit Gezondheidswinkel, gemengde zaden van Het Blauwe Hek en amandelen van Kaasmeester Richard, vertrok ik met de zak van Sinterklaas vol kadootjes, de blauwe map van ‘Sint Maria’ en de deelnemerslijst, op de Vers-Express naar Het Blauwe Hek. De groep was snel compleet en na het verlate Sinterklaasgedicht, een heerlijk bakkie pleur en een uitgebreide uitleg over de zorgbakkerij en hoe roggebrood gemaakt wordt, namen we het eerste deel van de buit mee: roggebrood.

We fietsten met zwaar tegenwind, onder de Oranjesluis door naar Stichting Zorgkwekerij Mil Maasdijk. Daar overvielen we de Theo aldaar die meteen een mooi verhaal vertelde over deze mooie zorgkwekerij. Meefietser Theo Roessen moest even de bandjes laten oppompen en dat kon mooi daar, want ze hebben daar ook een fietsenmakerij.

We fietsten verder met tegenwind naar de Polderhaakweg 29 (HvH, randje Maasdijk) om bij Boer Pait verrast te worden door een nieuwe winkelopzet, waar we omheen konden lopen om onze eigen waar te kunnen pakken. Ik kocht stoofperen, handperen, appels en uien. Na wat uitleg over de boerderij en de geschiedenis door Peter Hoogendonk en een heerlijk warm bakkie thee door nepboerin Coriza geserveerd, fietsten we onszelf weer warm naar Bakkerij Vreugdenhil.

We hadden lekker windje mee en bij Vreugdenhil deden we nog wat andere inkopen. De mensen die nog niet in de verbouwde winkel waren geweest, keken hun ogen uit. Ik nam knäckebröd, spelteierkoeken en granola mee en toen iedereen afgerekend had, fietsten we verder naar de volgende stop. De Maasdijk af, over de dijk, onder de dijk, onder de A20 door, het was een hele uitdaging. Dweilfietser Maarten Koop van Slow Food Rotterdam deed zijn taak met verve en de groep bleef mooi bij elkaar. In tegenstelling tot het Courgettesoepfietsen zitten op deze route geen verkeerslichten dus we hoefden niet veel op elkaar te wachten.

Ria Roessen en haar Theo gingen even van ‘t padje af om op de Oudecampsweg pompoenen te kopen. De Hoefweg bleek een uitdaging omdat er veel auto’s reden en je elkaar daar moeilijk kunt passeren. We liepen eerst voor op schema maar begonnen dat alweer aardig in te lopen. Even bij de tuindersschuur op de Burg. Van Doornlaan, De Lier, naar binnen om inkopen te doen. Zo in de winter zijn er toch wat plekken waar je buiten de supermarkt eten kunt kopen en dat wilde ik graag laten zien.

Snel verder naar Eetcafé de Witte voor een kleine lunch. Niet teveel natuurlijk want de erwtensoep moest er ook nog bij. Volgende stop werd ZWAARD, slagerij & traiteur, waar we een uitgebreide uitleg over rookworst kregen. Wist je dat ze bij Zwaard nog echte varkensdarm gebruiken? Je wil nie weten wat er in de voedingsindustrie wordt gebruikt, dan eet je alleen nog maar de echte ambachtelijke. Of misschien wil je dat wel weten… snertfiets dan gewoon de volgende keer mee!
Geertjan Zwaard liet ons lekker warme rookworst proeven en sneed voor mij de katenspek. Na onze aankopen fietsten we het laatste stukkie naar Sylvia Simons-vd Berg naar Santé Holland aan de Oudecampsweg 29, De Lier.

De houtkachel stond heerlijk te branden en Martin Jonas stond ons al op te wachten om zijn verhaal over peulvruchten te vertellen. We bewonderden de vele verschillende soorten peulvruchten in de doosjes die hij bij zich had, onder het genot van Syl’s snert. Na de snert had Syl nog wat proeverijtjes als toetje en we konden de echte Jonas spliterwten kopen.
In de blog over snertfietsen op de website van Bezoek Westland vind je de plaatsen waar je deze spliterwten kunt kopen: https://www.bezoek-westland.nl/snertfietsen-langs-westlands…. Ook het recept van Syl’s snert vind je daar.

Voldaan moe keerde iedereen huiswaarts met de buit om zelf snert te maken. Ik fietste met dweilfietser Maarten terug naar Het Blauwe Hek waar hij zijn fiets weer inlaadde om terug naar Rotterdam te keren. Na 30 km totaal was ik weer thuis. Even later ontving ik een paar appjes van hem, hij was zo enthousiast dat hij de erwtensoep al meteen was gaan maken. De volgende dag zou het dan echte snert zijn. Ik klikte de gashaard aan en liet m’n voetjes gehuld in foute kerstsokken heerlijk warmen aan het vuur. Eten hoefde niet meer, m’n buikje was rond en vol.
(Voor meer foto’s en filmpje, zie de eerdere berichten op 8 december in deze tijdlijn)

Zondag werd een dagje op stap met m’n lief, met een ontbijtje bij Madestein Restaurant en Events. Dit keer was de Haagse horeca aan de beurt om ons te verzorgen. Toetje werd een spelteierkoek van Bakkerij Vreugdenhil met boter van Kaas- en Zuivelboerderij van Winden.

Maandag had ik een afspraak buiten de deur met een opdrachtgever voor ondernemerscoaching. Onderweg even gestopt bij een tankstation om Jim Gardien in het WOS Media1 programma Gardien tot Tien alles te vertellen over het Snertfietsen. Dat moest natuurlijk even zonder omgevingsgeluiden.

‘s Middags fietste ik, in een beetje regen maar dat mocht de pret niet drukken, naar Tomatoworld op de Zwethlaan 2 in Honselersdijk. Het was het prachtige toneel voor het Partnercafé van Bezoek Westland, waar de activiteiten van het afgelopen jaar geëvalueerd werden. En wat hebben Jeroen Beelen, Angela Enthoven en Angelique de Wit hard gewerkt om het Westland op de kaart te zetten! Ik ben trots om daar een bijdrage aan geleverd te hebben, met de blogs die ik voor hen heb geschreven en de fietstochten die we samen hebben georganiseerd…

Na afloop snel weer naar huis gefietst om aan de spruitjesstamppot te beginnen, van spruitjes en uien van Boer Pait, kastanjechampignons van de Biefit, knoflook van Be-leaf, rookworst en gerookte kip van Slagerij Björn van Koppen. Er was nog zoveel katenspek over van het Snertfietsen dat ik dit heb gebruikt in plaats van spekblokjes. En de pan was binnen no-time weer leeg, zo lekker vinden m’n lief en ik dit gerecht.
Een glaasje van Syl’s eierroom toe en de dag was weer voorbij…

Dinsdag was een echte Rust-en-Restjesdag. Ik had wat praktijkafspraken in m’n praktijk in huis SuXeed en tussendoor voorzag ik Annemiek V-b van de nodige informatie voor een leuk artikel dat zij gaat publiceren over Fietsen voor m’n eten, in een landelijk dagblad zelfs. Echt leuk al die media-aandacht, je ziet het wel weer voorbij komen als het er is.

Mijn lunch bestond uit speltcrackers van Bakkerij Vreugdenhil en wat broodbeleg van Poelier Jos Straathof en kaas van Kaasmeester Richard. Echt de laatste restjes, aangevuld met die heerlijke stoofperenjam van Syl. Er moest dus weer een fietstocht aankomen en gelukkig was ik woensdag voor het eerst in hele lange tijd weer eens een hele dag vrij van afspraken. Dat verslag komt later want m’n blaadje is bijna vol.

‘s Avonds maakte ik kipschnitzels van Björn met nog een stukje draadjesvlees dat ik nog in de pan had zitten. Een salade erbij van die Jumbo krop sla, neenee… niet van die supermarkt maar van Boer Pait. Lag al twee weken in de koelkast, nog steeds kraakvers. Komkommertje van de kar van Cees erdoor, paprika van Boeregoed en tomaat van Lanstomaten. Stuk fetakaas van de Biefit met olijfolie en balsamico azijn ook van bij Cindy van Domburg vandaan. Gerookte spekblokjes erdoor maakten het helemaal af.

Ik kijk terug op een heerlijke week waarin ik weer een beetje tot rust ben gekomen van al het harde werken aan dit leukste consumentenplatform van het Westland (en straks van Nederland?), met al dat gesnertfiets en gebabbel op radio en TV en met allerlei mogelijke en al aanwezige samenwerkingspartners. Ik voel me aan alle kanten ondersteund en gevoed, zowel figuurlijk als letterlijk.

Jammer dat het Snertfietsen morgen niet doorgaat, maar op 19 januari gaan we weer met een frisse tegen- en meewind op de fiets voor die heerlijk snert!

Tot het volgende verslag…